Ledsen och arg

Jag är så arg, förvånad, ledsen och förbannad!

Jag har just sett på rapport 19.30 och nyheterna innehöll mer information om grisar.
Och jag undrar: HUR KAN NÅGON MÄNNISKA BEHANDLA ETT DJUR SÅ ILLA?
Och det är inte bara en människa. Det är många! Massvis med grisar behandlas såhär fruktansvärt illa!

Dagens nyheter innehöll ett videoinslag på grisarna, och jag grät nästan när jag såg.
Hela grisundustrin har blivit (eller har den alltid varit?) helt sjuk. Totalt. Jag vet inte om jag vill äta gris längre...

Inslaget visade mig grisar som åt andra, döda grisar som låg kvar inne i de vansinnigt trånga utrymmena. Det visade mig grisar täckta i bajs. Grisar liggandes på bara bajsig betong, med sår på sina kroppar.
Jag fick se en man som tog griskulting efter griskulting, bar den i munnen, drog ut dess tänder med en tång, och brände därefter av svansen på grisbebisen. Kultingarna skrek. Och skrek.
Fastspända suggor, orörliga, som kultingarna diade på.

Jag skulle vilja sätta kvinnan som kontrollerade gården, och bekräftade att det var okej grisskötsel, bakom bom och lås. Tvätta hennes hjärna med stålull.

Hur kan en människa göra så här?



Jag vill inte tro att det är sant. Förlåt grisarna, för att det här händer er.


Kommentarer
Postat av: anna

Asså som tur e får man ju inte här i sverige ta bort grisens svans, men det är hemskt att det finns bönder som vanvårdar sina djur. Men det är oxå sveriges fel att vi har det som vi har för att vore det inte så att en bonde måste ha över 300 djur både grisbönder och ko bönder så går inte gården runt + alla hektar jordbruk som ska skötas, alla bönder har dessvärre inte häller råd att anställa personal det är dålig lön vi djurskötare får om inte gården har råd att betala mer. Å allt detta är helt å hållet sveriges rikstads fel för att man inte vill prioretera djurhållingen å vart alla dessa pengar och skattepengar går till har jag ingen aning om. Att SLUTA äta kött hjälper tyvär inte bönderna men sattsa mer på krav där oftast gårdarna sköts välldigt bra. Ju mer krav gårdar det finns ju bättre djurhållning blir det.

2010-01-22 @ 14:37:44
Postat av: Anna C

Bra inlägg Linn! Jag blev också väldigt illa berörd av det program som jag såg angående grisarna. Jag handlar numera kött från en butik som har närodlat och närproducerat. Jag hoppas innerligt att dem djuren har haft det bra och att fler människor väljer att handla från små mindre gårdar där djuren har haft det bra och även får ett bra slut!

2010-01-25 @ 20:28:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0