Svar på tal

Har jag fått som lyder:

Asså som tur e får man ju inte här i sverige ta bort grisens svans, men det är hemskt att det finns bönder som vanvårdar sina djur. Men det är oxå sveriges fel att vi har det som vi har för att vore det inte så att en bonde måste ha över 300 djur både grisbönder och ko bönder så går inte gården runt + alla hektar jordbruk som ska skötas, alla bönder har dessvärre inte häller råd att anställa personal det är dålig lön vi djurskötare får om inte gården har råd att betala mer. Å allt detta är helt å hållet sveriges rikstads fel för att man inte vill prioretera djurhållingen å vart alla dessa pengar och skattepengar går till har jag ingen aning om. Att SLUTA äta kött hjälper tyvär inte bönderna men sattsa mer på krav där oftast gårdarna sköts välldigt bra. Ju mer krav gårdar det finns ju bättre djurhållning blir det.

Ja, det kan ju förvisso stämma att det är Sveriges styres fel att bönderna får dåliga förutsättningar för att sköta sina djur på ett bra sätt. Och det är ju tråkigt, jag håller med om att det ibland verkar som att skatten går snarare till politikerlöner än till viktiga saker som vi vill betala för, som min pappa ofta påpekar. Jag är inte så insatt i vart pengarna tar vägen så jag ska väl inte uttala mig så mycket.
Jag känner väl inte, när jag säger att jag skulle kunna sluta äta gris på grund av detta, att jag gör det för att hjälpa bönderna, utan jag känner bara att jag verkligen inte vill stödja den här affärsverksamheten genom att köpa köttet som produceras. Jag vill heller inte att grisarna ska behöva lida så mycket för att jag ska få en varmkorv...
Krav kanske vore något, jag har inte läst på om det här så mycket.

Men min spontana åsikt vad gäller hela åsikten om att det är riksdagens fel är att varje människa har ett val. Om att bli bonde innebär att vanvårda djur, tycker jag att man som människa bör välja att inte bli bonde. Eller om man märker att man inte har råd att hålla sina djur med bra plats att röra sig på, halm att ligga på, mat att äta eller vatten att dricka, så tycker jag att man som människa bör välja att lägga ner verksamheten.
Och även om det vore tillåtet i Danmark (ett exempel) att bränna svansen av griskultingar och rycka ut deras tänder, tycker jag att man som människa väljer att avstå. Annars tycker jag att man är sinnesrubbad.

Och om varje bonde som inte behandlar sina djur väl för att de inte har tillräckligt med bidrag, slutar upp med sin verksamhet, tror jag att riksdagen reagerar när vi inte längre får något kött på tallriken, och förmodligen väljer de då att ge bönderna ett större bidrag.

Alla har ett val.


Kommentarer
Postat av: anna

Hej Linn!

Visst har du helt rätt, vi kanske ska bli de blivade djurhållnings politikerna. De finns ju inga direkta sånna förutom den där usla gubben som jag inte minns namnet på :)

Jo det jag vill säga är att visst har varje människa ett val men det handlar om pengar i slutenden i alla fall och vissa människor gör vad som helst bara de får sina pengar.

Sen finns det för få som vågar uttrycka sig när de ser dessa hemskheter. Ta tex scan här i Uppsala för ca 10 år sen, då var det en veterinär som anmälde slakteriet för vanvård istället för att tycka att det var bra så blev hon mordhotad mm av olika människor på slakteriet och säkert av påtryckningar av de högre cheferna som sitter med dessa miljarder som de drar in. Allt handlar om pengar sjukt men sant. Oftast så är det de stora gårdarna som missköter sig, få gårdar som är små, då handlar det oftast om missöden i familjen mm. Kan vara pengar oxå men en liten bonde vet hur det är att vara fattig.

Jag har gått kurser med svenska blå stjärnan och läst mycket om detta.

PENGAR PENGAR PENGAR det e dom som styr oss TYVÄR =(

2010-02-01 @ 00:25:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0