Vad händer efter döden?

Sitter i min mormors lägenhet och skriver, ensam. Tankarna vandrar, vart har min kreativitet flytt?

Tove, "min" diakon, ringde nyss. En slags terapeut jag har (som arbetar inom kyrkan) som även har erfarenhet av barn som förlorat en förälder. Jag har glömt bort vårt möte som jag skulle varit på nu. Eftersom dessa samtal nästan bara fått mig att må sämre så bestämde jag mig för att ta mig i kragen och säga att jag tycker att vi ska avvakta ett tag.

Jag är inte på topp just nu, jag har svårt att acceptera min situation och tänker mycket och ofta på den. Först och främst faktumet att mamma inte är här och jag inte kan träffa henne lägger sig som en snara runt halsen, jag fattar inte hur fan jag ska klara mig utan min bästa vän. Nästa steg är att inse att ingen faktiskt vet vad som händer när man dör. För det är klart att jag tänker att, när jag dör får jag äntligen träffa henne igen. Tänk om så inte är fallet? För om det inte är så är det outhärdligt.

Och på sista tiden har ännu en komplikation uppstått. I början (av livet efter mamma) var jag så nöjd med att jag varit så mycket med henne och att vi hunnit utveckla en fantastisk relation. Att vi hade så kul tillsammans och att vi verkligen fanns där för varandra. Jag vet inte hur länge det räcker, det känns som att den känslan börjar löpa ut. Jag vill inte förlora den, men jag önskar så förtvivlat mycket att jag kunde få några fler timmar! Tänk om vi hunnit prata om vissa saker som vi inte hann prata om, göra de saker vi aldrig gjorde. Jag vill ha mer, verkligheten är inte tillräckligt bra.

Folk brukade säga till mig att jag var lik henne. Jag kunde aldrig hålla med, och jag kan nog fortfarande inte hålla med (åtminstone inte utseendemässigt). Men i morse gick jag till spegeln och tittade. Kanske kunde jag hitta en likhet, så att mamma kunde kännas närmare på något sätt, att jag skulle kunna gå och titta mig i spegeln och på något sätt finna tröst. Såklart fann jag inte någon likhet den här gången heller.
Ush, det är när man gör sådant man börjar fundera över sin egen mentala hälsa... Att jag ens erkänner, haha!

Min farmor skrev till mig för ett tag sedan att många humlor hade gästat henne på sista tiden, och att när hon såg en humla så tänkte hon: Nu är Nina här.
Anledningen till att farmor tror att mamma kan vara en humla är att humlor enligt fysikens lagar inte kan flyga, men flyger gör de. Och för mamma var ingenting omöjligt.

Själv vet jag inte vad jag tror, men nu tänker jag ställa en riktigt svår fråga till er.  

Vad tror ni händer när man dör?

Blir man ett spöke, flyttar man till en annan planet, återföds man eller slutar man helt enkelt att existera? Vad tror ni?



Nu ska jag sluta deppa och titta på några fler avsnitt av Sex and the City, äta en bulla och vänta på att min prins kommer och hämtar mig så att vi kan planera vår semester och jag kan rida min häst.

Kram!


Kommentarer
Postat av: anna

Som du säkert redan förstått är jag en människa som tror på det andliga.

Jag är säker på att det finns ett liv efter detta.

Man kan prata hur länge som helst om det.

Jag vill rekomendera en bok som heter

Lev livet fullt ut!

En väg till andligt uppvaknande av Tolle Eckhart



Om du av någon anledning har kännt nått du inte kan förklara så bortförklara det inte heller.

Ta till det du upplevt och lär dig mer vi alla kan lära oss mer om detta.

Och det handlar inte om Gud man behöver inte vara troende för att vara medial.



om du skulle vilja så kan du maila mig i stället för på bloggen.

många kramar

2010-06-10 @ 12:01:16
Postat av: Julia

Jag tror att man, när man dör, blir ett med alltihopa. Att man löses upp, men lämnar kvar en slags närvaro, en aura eller vad man ska kalla det. Andra kan inte se eller höra en, men andra kan nog känna av närvaron tror jag. Önskar jag kunde förklara mer men det är svårt med ord, har en bild i huvudet..

2010-06-10 @ 12:04:41
Postat av: Robin

Du skiver så fina saker , jag både tror och hoppas att man kommer till ett paradis och då får du träffa din mamma och jag får träffa mina nära och kära . Det är vad jag tror och fortsätt kämpa Linn. Du är stark

2010-06-10 @ 16:19:37
Postat av: Helen

Och utav den anledningen ska jag tatuera in en liten humla! Ett mirakel! :)



Jag vet inte vad jag tror. Jag har heller inte riktigt fått en anledning till att börja fundera på det! Men ibland måste man få veta att det finns en himmel, att det finns något! Bröderna lejonhjärta är en sån vacker historia så det är vad jag tror! Flera världar! Någonting måste det ju vara! Den delen av mig som ibland drömmer sig bort, den delen som inte alltid är på plats kommer alltid att vara någon annanstans! Och där är det! Nangiala kallar jag det för!

2010-06-12 @ 15:42:36
URL: http://helenhagland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0