everything's fine as long as i'm getting thinner

Hej
jag är en tjej på 16 år och jag är 164 cm och väger 60 kg.. jag började med p-piller precis innan jul och då vägde jag 55 kg och redan på var jag missnöjd med min kropp/vikt. jag blir galen på min vikt varje gång jag ställer mig på vågen är det som att jag vill spy.. jag är ute och går varje dag ca 2 timmar och ibland är jag ute och springer med. ibland kommer tanken att jag kanske ska sluta äta för att gå ner i vikt snabbt men jag vet att det inte är bra men det känns som att det inte finns ett annat sätt att gå ner i vikt och få en fin kropp. jag vet liksom inte hur jag ska göra....
skulle betyda hemskt mycket iaf du svarade


Det första jag vill säga är att du är fullkomligt normalviktig. Och att det du tänker om att du är tjock och inte har en snygg kropp bara sitter i ditt eget huvud. Det första rådet jag vill ge dig är att sluta väga dig. Att väga sig orsakar ingenting annat än ångest, och egentligen har det ju inget bra syfte, eller hur? Siffran som visas på vågen betyder ju ingenting, huvudsaken är ju hur man mår. Jag själv hade en period då jag blev beroende av att väga mig, och vägde mig minst tre gånger om dagen. Det är ett sjukligt beteende, men man hamnar där så lätt. Nu väger jag mig aldrig, och mår faktiskt mycket bättre. Du beskriver att du vill gå och spy varje gång du ställer dig på vågen, så låt bli att ställa dig där! Vikt har ju faktiskt heller inte så mycket att göra med att vara tjock eller inte som man tror, iallafall inte när man pratar om siffror som 60 kg. Och vad är en snygg kropp enligt dig? Det är ju mycket snyggare att ha lite kurvor än att vara pinnsmal!

Att du är ute och går är ju jättebra, men se till att du gör det för att du känner att det är skönt och roligt, och inte för att du känner ångest. Att träna är ett jättebra sätt att må bättre både fysiskt och psykist, jag älskar att träna! Att vara på gymmet gör mig glad. Men se då till att äta också, för annars kommer det att få motsatt effekt och du kommer att bryta ner din kropp. Att sluta äta löser verkligen ingenting, det kommer bara att göra dig hungrig och därmed på dåligt humör, och till slut blir du deprimerad och kommer att bli helt knäpp.

Fundera över vad du tycker om hos dig själv. Hitta någonting hos dig som du tycker om, det är ett bra sätt att lära sig att tycka om sig själv. Jag till exempel gillar min rumpa och mage, men har komlex för mina lår. Därför väljer jag att fokusera på det jag gillar hos mig själv, och tänker bort vad jag inte tycker om. Beundra dig själv, och vad som är bra hos dig. Det kommer att leda till att du kommer att bli mer nöjd med hela dig. Jag har själv haft (och har) en del problem med att acceptera mig själv och mitt utseende, och det här har hjälpt för mig. Ge dig själv en boost, gå till frisören, ha en spadag hemma och riktigt skäm bort dig själv! Känn efter vad som skulle fungera för dig. Jag gillar ett citat av Sophia Bush: "I'd much rather eat pasta and drink wine than be a size 0".

Skratta mycket, klä dig i kläder du trivs i, beundra dig själv, träna, ät, och håll dig borta från vågen. Njut av livet! Lycka till.

Lämna gärna en kommentar, vad tycker ni om det här? Vad skulle ni ge för tips till den här tjejen? Har ni själva kanske några erfarenheter kring ätstörningar eller liknande? Kram på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0